Op het internet kan je echt alles doen. Het afgelopen jaar hebben we des te duidelijker meegemaakt waarom dit het geval is. Mensen moesten thuiswerken en zodoende ook thuis de systemen van hun bedrijf tot hun beschikking hebben. Ook moesten vergaderingen online plaatsvinden. Social media ging natuurlijk helemaal los met alle trends op TikTok en YouTube, zoals de dansjes, de baked feta pasta en de broodrecepten zonder gist. Dit alles heeft ons leven het afgelopen jaar wel iets gemakkelijker gemaakt. In deze blog bespreek ik hoe het afgelopen jaar het internet mijn leven makkelijker heeft gemaakt.

Werk

Voor het thuiswerken was het natuurlijk belangrijk om een goede internetverbinding te hebben. Maar zodra ik online was, konden er alsnog veel problemen ontstaan. Zo moesten de systemen die op de werklocatie ter beschikking staan aan de werknemers, ook ter beschikking gesteld worden op hun huidige werklocatie. Gelukkig liep dit proces voor mijn werkgever redelijk soepel. Ook moesten vergaderingen online plaatsvinden, waardoor applicaties als Zoom en Teams steeds belangrijker werden. Maar ook aan deze programma’s moest natuurlijk gewend worden. Uiteindelijk loopt alles weer soepel en ben ik blij dat de techniek zover is dat ik en zoveel andere mensen thuis verder hebben kunnen werken in deze tijden.

Voedsel

Diensten als Thuisbezorgd waren voor de corona crisis natuurlijk al erg populair, maar het belang van deze diensten is tijdens deze tijd des te duidelijker voor mij geworden. Vaak had ik een dag had gewerkt en liep ik naar de koelkast en zag ik dat er weinig was om een gerecht mee te maken. Gelukkig heb je dan een dergelijke website, waardoor dit soort zaken geen probleem meer vormen. Daarnaast is het bezorgen van boodschappen ook veel gemakkelijker geworden sinds de corona crisis. Dit is, vooral toen de ouderen nog niet gevaccineerd waren, natuurlijk een uitkomst voor de mensen die geen risico willen lopen om het virus in een supermarkt op te lopen. Zo heb ik voor mijn ouders wekelijks de boodschappen besteld en scheelde dit toch veel gesjouw.

Inkopen

Aankopen doen via websites was voor de coronacrisis natuurlijk al heel normaal. Zo is een jurk kopen of grote maten rokken kopen voor mijn moeder bij bekende webwinkels gedaan binnen een aantal klikken. De corona crisis is echter voor veel kleinere winkels een extra push geweest om een webwinkel te starten doordat de inkomsten uit de fysieke winkel door sluiting of aanpassing van het aantal bezoekers sterk terug konden lopen. Zodoende hebben veel kleinere winkels nu ook webwinkels en hier ben ik zeker blij mee.